FIDIAS – Perfectiunea sculpturii

FIDIAS 1     Secolul al V-lea i.Hr. cunoaste o dezvoltare fara precedent a sculpturii grecesti, lucru datorat in buna masura faptului cafiecare artist apartinea unei scoli, cele mai importante fiind cele de la Regium, Argos, Egina, Atica si Sicyon. Cei mai de seama reprezentanti ai sculpturii grecesti au fost Miron, Policlet si Fidias, operele lor trasand reperele fundamentale ale clasicismului grec.

Policlet avea pentru armonie un adevarat cult, statuile sale se integrau intr-un canon al proportiilor corecte pentru fiecare element. Policlet a sculptat in general atleti, si mai putin femei sau zei. Opera sa cea mai reusita, Diadumen, reprezinta un atlet care isi pune in jurul capului o panglica, de care juriul urmeaza sa fixeze mai apoi cununa cu lauri.

Miron imbina virilitatea caracteristica peloponesului cu gratia ioniana. In operele sale, Miron s-a concentrat in mod special pe surprinderea miscarii, atletii sai erau reprezentati nu in timpul primirii laurilor, ci chiar in toiul efortului. Opera sa, Discobolul, ce dateaza din 470 i.Hr., este cea mai faimoasa statuie de atlet.

Dar cel mai de seama reprezentant al sculpturii grecesti a fost Fidias. Fidias s-a nascut in jurul anului 490 i.Hr. A fost mai intai pictor, studiind o vreme cu Polignot, care l-a initiat in desen si compozitie. Deoarece pictura nu-i oferea satisfactia spre care tindea, Fidias s-a orientat catre sculptura, arta pe care a studiat-o alaturi de maiestrul sau, Agelades.

zeus

Zeus din Olimpia

Cea mai reprezentativa opera a lui Fidias a fost satatuia  lui  Zeus din Olimpia, considerata una dintre cele sapte minuni ale lumii antice. Statuia criselefantina il reprezenta pe Zeus asezat pe un tron si tinand in mana dreapta o Nike (zeita a victoriei). Statuia avea dimensiuni colosale, inaltimea sa fiind de 20 de metri. Construita din fildes, aur si marmura, statuia  – odata terminata – le-a inspirat criticilor tematori ideea ca, daca zeul ar vrea sa se ridice, va sparge acoperisul.

Fidias si mesterii sai au trudit zece ani la statuile si reliefurile Partenonului. Pentru acesta, Fidias a sculptat personal trei statui  ale zeitei Atena.

Athena Lemnia, construita din bronz, a fost realizata la cererea colonilor atenieni din lemnos. Statuia a fost socotita de criticii greci drept cea mai minunata opera a lui Fidias.

Athena Promachos, un bronz colosal, o infatiseaza pe zeita protectoare a atenienilor in vesminte de razboi. Impreuna cu piedestalul, statuia atingea o inaltime de 20 de metri si era amplasata intre Propilee si Erheteion.

Athena Partenos

Athena Parthenos

Insa cea mai celebra statuie a lui Fidias a fost Athena Parthenos, zeita virgina a intelepciunii si a castitatii. Situata in interiorul Parthenonului si avand o inaltime de 12 metri, era construita din fildes si aur.

Nu se cunoaste cu certitudine nimic despre ultimii ani de viata ai lui Fidias. Circulau mai multe variante, dintre care una spune ca s-ar fi intorsla Atena, unde ar fi murit in inchisoare. Alta, ca s-ar fi dus i Elida, unde ar fi fost condamnat la moarte.

Fidias a dus arta sculpturii aproape de perfectiune. Anatomia era surprinsa magistral, viata, miscarea si gratia patrunzand in piatra si in bronz. Dar ceea ce defineste arta lui Fidias este forta impacata cu frumusetea, sentimentul cu ratiunea, miscarea cu repausul, carnea si oasele cu sufletul.

Contempland statuile lui Fidias, omul pasionat si vesnic nelinistit poate constata cat de mult oamenii, pentru o clipa, s-au asemanat cu zeii.

parthenon summer

Parthenon

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s